Aktuella kurser:
Excel för Ekonomer och
Ekonomifunktionen - 2025
"En utav de effektivaste Excel kurserna på marknaden. Kursen underlättar ditt arbete genom att ge dig en inre och djupare förståelse av Excel samtidigt som den bara sträcker sig över en dag."
Datum och plats: 28 mars 2025 online!
Anmäl dig till och med den 21 mars 2025 så får du 2000 kronor rabatt på anmälningsavgiften! Priset blir då 5450 kr ex moms (ordinarie pris är 7450 kr ex moms). OBS! Endast ett fåtal platser!!!! Anmäl dig NU!
Kursen...
1) ger dig en djupare förståelse av Excel
2) minimerar risken för fel och därigenom tillhandahålls bättre beslutsunderlag
3) ger dig ökad kompetens och därmed möjligheter att utföra olika uppgifter och projekt inom företaget
4) kommer att göra så att du kan använda Excel på ett mer avancerat sätt vilket i sin tur gör att du kan hjälpa till vid olika problemlösningsprocesser
5) gör så att du blir bättre på dataanalys och visualisering
6) lär dig hur man effektiviserar processer och använder genvägar i Excel vilket i sin tur sparar dyrbar tid och gör dig mer produktiv
7) gör dig mer attraktiv på arbetsmarknaden genom att ha hög kännedom om Excel
Varför är det viktigt att gå kursen ”Excel för Ekonomer och Ekonomiavdelningar – 2025”? Nästan dagligen har ekonomiavdelningen kontakt med organisationens alla olika funktioner och delar. Ekonomifunktionen hanterar på så sätt en mängd olika nyckeltal och siffror för att kontrollera olika aktiviteter och funktioner inom bolaget / organisationen. Utöver detta tillkommer hanteringen av verifikat, kvitton och samtal med frågor till ekonomiavdelningen. Man kan säga att ekonomiavdelningen är som företagets nervsystem som kontinuerligt hanterar stora mängder data utifrån organisationen samt levererar olika beslutsunderlag till ledningen och de anställda.
Excel är ett kraftfullt verktyg för att hantera, analysera och visualisera data som de flesta ekonomiavdelningar arbetar med. Det är ett standardverktyg både inom ekonomi och finans. Därför är det viktigt att kunna använda det effektivt för att kunna utföra olika uppgifter såsom att skapa kalkyler, budgetar, prognoser och rapporter. Hanteringen av Excel på ett effektivt sätt kan spara upp till 20 timmar!!! varje vecka.
Dessutom kräver många företag att sina anställda har mycket goda kunskaper i Excel. Om du kan visa att du har den här kompetensen kan vara en fördel när du söker nästa jobb eller försöker klättra på karriärstegen. Därför är det viktigt att just Du uppdaterar dina kunskaper om Excel.
Vad får du lära dig på denna viktiga kurs? Antagligen så sitter du dagligen med programmet och tittar på olika siffror och tabeller. Men är det så att du skulle vilja ha fram en annan siffra eller sammanställa alla siffror på ett annat sätt? Du kanske vill ta bort en del ur din Excel-fil för att få det mer lättöverskådligt, utan att förstöra resten av filen? Verkar vissa siffror intuitivt inte stämma, men du vet inte hur man kontrollerar formlerna bakom varje ruta? Eller du vet kanske inte hur man skriver om dem? Eller så behöver du bara en uppdatering av dina befintliga kunskaper? Då är detta kursen för dig. Den diskuterar en mängd olika områden som effektiv strukturering av data, pivottabeller, modeller för uppföljning och budgetering samt mycket mycket mer.
Varför ska du gå denna kurs? Kursen kommer att hjälpa dig att spara tid. Genom att spara tid gör du ditt arbete mer effektivt och mindre tidskrävande. Samtidigt som du minskar risken för fel och misstag. Genom att lära sig att använda olika funktioner och verktyg i Excel kan man automatisera viktiga processer och undvika manuella rutiner som kan ta mycket tid. Detta frigör tid som du kan lägga på andra viktiga processer. För, som vi alla vet, så är tid pengar.
Excel - oumbärligt för ekonomifunktionen. Du får lära dig:
- hur du strukturerar och hanterar en stor mängd data på ett effektivt sätt
- hur du sammanfattar data på ett överskådligt sätt
- känna igen och hantera felaktigheter i Excel
- hur du tar hjälp av snabbanalys och snabbfyllning för ett effektivare sätt att arbeta
- bygga tydliga och lättförstådda rapporter i Excel
- hur du hanterar pivottabeller
- olika modeller som kan hjälpa dig i ditt arbete på ekonomifunktionen
- olika verktyg för visualisera siffror
- hur du effektivt hanterar Excel för att få bästa möjliga hjälp i ditt dagliga arbete
Dessutom har vi reserverat tid för just dina frågor! För du har frågorna, vi har svaren!
Intensiv 1 dagars kurs - den effektivaste Excel kursen på marknaden. Varför sitta flera dagar på Excel utbildning när du endast behöver lägga ner 1 dag? De flesta Excel kurserna på marknaden sträcker sig över flera dagar, ibland veckor. Vi har medvetet lagt denna kurs över endast en dag så att du snabbt kan komma tillbaka till ditt arbete nästa dag. På arbetsplatsen kan du sedan tillämpa dina nya kunskaper. Du kommer att få massor med praktiska råd och tips som direkt kommer att spara dig timtals med arbete. Så försitt inte detta tillfälle att uppdatera dina Excelkunskaper och på så sätt spara massor av manstimmar av jobb. Och som vi alla vet är tid en starkt begränsad resurs.
Denna kurs kommer bokstavligen göra så att flera timmars arbete för dig byts ut mot ett par klick. Kursen är pedagogiskt upplagd och alternerar mellan kursledarens exempel och egna övningar som du får jobba med.
Kort om föreläsaren:
ANNIKA THÖRNLUND är en entusiasmerande föreläsare som har hållit på med datautbildningar i över 30 år. Hon har utbildat i Office ända sedan det skapades. Tusentals åhörare har genom tiderna fått lära sig att arbeta rätt och lätt av Annika. Hon har även skrivit en bok om Excel. Om du inte har gått på en kurs i Office med Annika är denna kurs ett måste för dig. Hon är en utav de absolut bästa pedagogerna inom området.
Några röster från kursdeltagare som varit på tidigare kurser:
"Upplägget och föreläsare var suveräna! 10 av 10 poäng!"
"Entusiasmerande och tydlig lärare"
"Annika är en väldigt duktig föreläsare som brinner för sitt område"
"Pivottabeller blev plötsligt enkla och roliga!"
"Pedagogiskt utformad kurs!"
"Jag lärde mig många tips som kommer att spara mig timtals med arbete!!"
"Vilken kurs!! Gå den nu, helst igår!"
Program:
Excel för Ekonomer och Ekonomifunktionen -2025
8.30 Registrering
9.00 Inleder vi kursen
VILKA INSTÄLLNINGAR OCH ARBETSSÄTT I EXCEL FINNS TILLGÄNGLIGA FÖR DIG SOM ANVÄNDARE OCH EKONOM?
- Olika inställningarna i Excel
- Minska storleken på filer
- Xlsx och xlsm
EFFEKTIV STRUKTURERING OCH HANTERING AV STORA MÄNGDER DATA
- Hur hanterar man bäst stora mängder data med Excel?
- Smarta tips på att strukturera information
- Sortering och filtrering
- Hur får du tydlig översikt?
- Hur analyserar och beräknar du informationen på bästa sätt?
SAMMANFATTA DATA OCH BYGGA TYDLIGA RAPPORTER
- Analysera dina data på olika nivåer genom att gruppera efter månad eller produkt
- Gruppera med hjälp av delsummor och dispositioner
- Metoder för att summera data på olika nivåer
- Detalj eller helhetsnivå
- Använd och påverka flera kalkylblad samtidigt
- Ändringen som fortplantar sig genom kalkylbladen
PIVOTTABELLER I EXCEL
- Hur skapar du en pivottabell?
- Hur skapar du en som ersätter alla andra tabeller?
- Olika format och layouter som passar ekonomifunktionen
- Få fram den information som du för stunden vill se
- Gruppera
- Levande presentationer med utsnitt och tidslinje
- Pivotdiagram
OLIKA MODELLER SOM STÖD FÖR EKONOMIFUNKTIONEN
- Skapa mallar för uppföljning av budget och räkenskapsarbete
- Hur skapa en modell som visar år mot år, budget mot utfall, procentjämförelser m.m.
- Funktioner som underlättar ekonomiarbetet
- Funktionerna summa.om, leta rad samt kapslade funktioner
- Lär dig ”vad händer om-analyser” i Excel
- Skapa din egen ”uppslagstabell” tex. vad sker om räntan stiger?
- Utforma försäljningstrender och andra scenarier
- Kvalitetssäkra dina beräkningar
- Så skapar du korrekta och begripliga beräkningar
VERKTYG FÖR ATT VISUALISERA SIFFROR
- Villkorsstyrd formatering
- Miniatyrdiagram
EXCEL I KOMBINATION MED ANDRA OFFICEPROGRAM
15.00 Avslutar vi kursen
OBS! Begränsat antal platser. Anmäl dig idag!
För att se hela vårt kursutbud gå in på vår hemsida www.idekonferens.se.
Om du vill anmäla dig skicka ett mail till kundservice@idekonferens.se eller returnera detta mail till oss med ordet "anmälan" samt vilken kurs det gäller, företagsnamn, faktureringsadress, namnet på personen som vill gå och en e-postadress till personen som vill gå, så tar vi hand om resten. Vill du anmäla flera personer går det bra i ett och samma mail.
Priset inkluderar onlinekurs och dokumentation. Anmälan är bindande. Betalning erläggs mot faktura 20 dagar netto. Vid avbokning uttages en administrationsavgift på 10 procent. Om avbokning sker två veckor före kursdatum debiteras 50 procent av avgiften. Vid avbokning en vecka före kursen debiteras full avgift.
Intern och Extern Representation -2025
"Här är kursen för dig som arbetar eller kommer i kontakt med den interna och externa representationen i företaget. Ett absolut måste för dig då kursen noggrant går igenom alla fällor och fel samt möjligheter som finns på området!"
Datum och plats: 27 maj 2025 online!
Anmäl dig till och med den 16 maj 2025 så får du 2000 kronor rabatt på anmälningsavgiften! Priset blir då 4650 kr ex moms (ordinarie pris är 6650 kr ex moms). OBS! Endast ett fåtal platser!!!! Anmäl dig NU!
- Vilka är de nya beloppsgränserna för 2024?
- Hur mycket får du representera för externt? Internt?
- Kan representation klassas som marknadsföring? Vilka kriterier behöver uppfyllas för att du skall få kalla det för marknadsföring och inte representation?
- Kan representation klassas som konferens? Hur planerar och genomför du en konferens, i Sverige och utomlands, utan att bli förmånsbeskattad?
- Vad ligger i pipeline för framtiden?
Lyft ditt företags anseende och öka dina affärsmöjligheter med intern och extern representation! När du representerar internt skickar du en signal till dina anställda att du och ditt företag bryr er om er personal. Det är definitivt en investering i framtiden för att personalen är en superviktig resurs i alla företag. Genom olika personalåtgärder där den interna representationen är en del, minimerar du personalomsättningen och det i sin tur minskar rekryterings- och utbildningsbehovet.
Den externa representationen är ett viktigt verktyg när du vill öka dina affärsmöjligheter med omvärlden. Vid förhandlingar kan det vara skönt med ett avbrott där ditt företag visar sin välvilja genom att bjuda på lunch eller middag. Detta är en viktig signal till motparten om att du är välvilligt inställda till dem och tar dem på fullaste allvar. Dessutom så visar ditt företag upp en generös sida vilket kan vara skillnaden mellan en order och en utebliven order. Du blir en positiv representant för ditt företag och får därigenom en övertygande företagsnärvaro.
Representationen är en viktig del i varumärkesbyggandet samt en viktig del i att övertyga och påverka andra externa aktörer. Dessutom kan det vara viktig del i att upprätthålla ingångna relationer. Och med detta skapa ambassadörer för ert företag, hos den andra aktören.
Men då gäller det att hålla tungan rätt i mun. Vid olika representationstillfällen uppstår det direkt olika frågeställningar. Hur mycket får du representera för? Vad är acceptabelt? Får man representera vid flera tillfällen under samma dag? Mot samma företag?
Intern och Extern Representation – 2025! Årets viktigaste kurs för dig som sitter med alla kvitton och underlag!! Är du personen i företaget som hanterar eller kommer i kontakt med alla kvitton och underlag till representationen? Då är denna kurs ett måste för dig! Genom att gå denna kurs, blir du företagets interne expert på representation och konferenser. På denna kurs får du kunskap som gör att du kan svara korrekt och omedelbart på de anställdas frågor. Dessutom undviker du felaktiga svar som leder till framtida korrigeringar vilket i sin tur sparar massor av tid. Tid, som vi alla inte har tillräckligt mycket av. Tid som kan läggas på andra göromål. Så boka dig nu! Vi har begränsat antal med platser på kursen!
Varför är denna kurs viktig? Gång på gång kan man i massmedia läsa om vidlyftiga konferensresor, överrepresentation eller lyxrepresentation samt tvivelaktiga affärsresor. Gång på gång börjar massmedia sitt drev mot företag och slutar inte förrän långt senare. Då är skadan redan skedd. Ett negativt drev i massmedia kan resultera i sviktande förtroende för företaget. Vilket i sin tur kan resultera i minskad försäljning. Detta leder eventuellt vidare till neddragningar och oro internt i företaget. Vilket i sin tur leder vidare till ytterligare minskad försäljning. Cirkeln är sluten.
Därför är det viktigt att du som sitter med representationskvitton och underlag till konferensresor eller affärsresor är uppdaterad och kan din sak. Detta för att du inte skall släppa igenom felaktiga avdrag som senare kan visa sig ödesdigra för företagets förtroende. Då är du som sitter med alla kvitton och underlag den viktigaste kuggen i maskineriet.
Den enskilt viktigaste händelsen för dig som kommer i kontakt med representationen eller konferenserna i ditt företag!
Vår föreläsare, Johnny Ekström, guidar dig skickligt genom djungeln av lagregler som omgärdar representation och konferenser. Målet är att du skall bli den interne experten i ditt företag som alla vänder sig till. Som den interne experten ligger du alltid steget före och ser eventuella fel långt i förväg. Du löser uppkomna problemställningar snabbt och spar tid åt alla i företaget. Du avvärjer proaktivt felaktigheter och slipper därmed gå tillbaka i redovisningen för att korrigera redan gjorda tabbar.
Vi har dessutom avsatt tid just för dina frågor som du kan ha. Detta kan bli den viktigaste händelsen för dig detta år.
Varför är kursen nödvändig?
- Att gå på kursen är ett effektivt sätt att informera sig om nya beloppsgränser och ändrade regler!
- Vad är skillnaden mellan representation och marknadsföring!
- Du får omfattande kunskap om regelverket som omgärdar representation och konferenser!
- Du får information om vilka kriterier som behöver uppfyllas för att det ska kallas för marknadsföring och inte representation!
- Du lär dig hur du kan få internkonferensen avdragsgill!
- Du får tips på vilka kundaktiviteter som kan accepteras!
- Vad som krävs för att en utlandskonferens skall bli avdragsgill!
- Du får en genomgång av de regler som gäller för intern och extern representation!
Alla detta plus mycket mer får du den senaste informationen om på denna online-kurs. Givetvis besvarar vi just dina frågor och funderingar som du brottas med i din organisation.
Johnny Ekström, Sveriges ledande skattekonsult inom detta område, föreläser!
Johnny Ekström från KPMG är, om inte den bäste, bland de bästa experterna inom ovanstående områden. Han är den som har längst och bredast erfarenhet av dessa frågor som konsult och föreläsare vad gäller representation och konferenser. Han ger dig en översyn som är svårt att skaffa sig själv. Dessutom svarar han kunnigt på just dina frågor om/inom detta område där lagstiftningen är minst sagt komplicerad.
Några röster från kursdeltagare som varit på tidigare kurser:
"Engagerad föreläsare"
"Bra föreläsare - tydlig"
"Bra förklaringar! Bra exempel!"
"Bra exempel man kan relatera till"
"Fick svar på mina frågor!”
"Bra föreläsare. Pratar så att man förstår"
"Bra kursinnehåll och föreläsare"
Program:
Intern och Extern Representation - 2025
9.30 Registrering
10.00 Inleder vi kursen
EXTERN REPRESENTATION
- Vilka regler och vad gäller vid affärsförhandlingar?
- Hur betydande måste förhandlingarna vara för att få avdrag?
- Vad betyder det skattemässigt att upprätthålla en affärsförbindelse?
- Kan du och ditt företag representera flera gånger per dag? Mot samma kund? Mot olika kunder?
- Går det att dela upp representationskostnaderna mellan flera företag?
- Vad gäller när du representerar i hemmet?
- Vilka beloppsgränser och prisramar finns?
- Vilka regler gäller för avdragsrätten?
KUNDMÖTEN OCH EVENT
- Muta vs representation – vart går gränsen?
- Vad är skillnaden på representation och marknadsföring?
- Är kostnaderna som du får vid social samvaro avdragsgilla?
- Kan du bjuda en kund på golf? Är det avdragsgillt?
- Vad gäller om du vill dela ut presentkort? Till personal? Till kund?
- Vart går gränsdragning mellan representation och gåva?
- Kan du dra av kringkostnader såsom hockeybiljetter, underhållning m.m.?
- Vad gäller om du representerar i samband med sponsoravtal?
- Hur ser förmånsbeskattningen ut vid representation?
- Vad gäller vid lyxrepresentation? Och vad är lyxrepresentation?
INTERN REPRESENTATION
- Vad gäller för era interna personalfester?
- Vad bör du tänka på när du anordnar konferenser internt åt personalen? Vad gäller?
- Finns det begränsningar?
- Vid informationsmöten åt personalen – vad gäller då?
- Vad gäller för kostförmån?
- Vilka kostnader är godtagbara vid styrelsemöte?
- Vad gäller för kringkostnader såsom hockeybiljetter, underhållning m.m.?
- Hur ser förmånsbeskattningen ut vid representation?
- Hur går gränsdragning mellan representation och gåva?
VAD GÄLLER VID STUDIE- OCH KONFERENSRESOR?
- Vad gäller när du går på externa konferenser?
- Hur skall du lägga upp konferensen för att den skall bli avdragsgill?
- Hur skall du planera konferensresan för att undvika förmånsbeskattningen?
- Vad gäller om familjen eller annan följer med? Går det ens?
- Vad gäller för måltiderna i konferensen? Finns det gränser eller kan du boka nästan vad som helst?
- Vad krävs för att det skall räknas som konferens?
- Nöje och rekreation på studieresan – vad gäller då?
- När kan förmånsbeskattning bli aktuell?
- Syftet med resan
- Nyttan med resan för ditt företag
- Vad gäller vid medföljande maka?
HUR KAN DU SE TILL ATT VERKSAMHETEN MINIMERAR SKATTE- OCH AVGIFTSRISKER I FRAMTIDA HANTERING AV KOSTNADER AVSEENDE REPRESENTATION OCH KONFERENSER?
HUR KVALITETSSÄKRAR DU HANTERINGEN I DITT FÖRETAG?
ca 15.00 - 15.30 Avslutar vi kursen (beroende på antalet frågor)
OBS! Begränsat antal platser. Anmäl dig idag!
För att se hela vårt kursutbud gå in på vår hemsida www.idekonferens.se.
Om du vill anmäla dig skicka ett mail till kundservice@idekonferens.se eller returnera detta mail till oss med ordet "anmälan" samt vilken kurs det gäller, företagsnamn, faktureringsadress, namnet på personen som vill gå och en e-postadress till personen som vill gå, så tar vi hand om resten. Vill du anmäla flera personer går det bra i ett och samma mail.
Priset inkluderar onlinekurs och dokumentation. Anmälan är bindande. Betalning erläggs mot faktura 20 dagar netto. Vid avbokning uttages en administrationsavgift på 10 procent. Om avbokning sker två veckor före kursdatum debiteras 50 procent av avgiften. Vid avbokning en vecka före kursen debiteras full avgift.